Track en trace zending

De juiste sourcing strategie kiezen

Sourcing strategie is binnen de supply chain een veel gebruikt term, die vooral bij bedrijven met grote inkoopkanalen voor komt. Met een sourcing strategie probeer je binnen je inkoopsegment op zoek te gaan naar een betrouwbare en vaste leverancier voor op de lange termijn. In deze paper vertellen we je meer over het toepassen van de juiste sourcing strategie.

Onmisbaar voor kleine ondernemingen

Doordat de vraag naar een product kan stijgen en er niet alleen kleine afnemers meer op de markt zijn, kan een leverancier/producent besluiten om zijn volledige volume uitsluitend te verkopen aan een partij. Daarom is het voor kleine e-commerce ondernemingen van belang om een goede sourcing strategie te hebben.

3  Tips
1. Vergelijk verschillende leveranciers met elkaar. Kies het liefst een leverancier die meerdere producten aanbied.

2. Kijk altijd naar hoe groot het volume/MOQ van de leverancier/producent is. Vooral voor kleine ondernemingen is een lage MOQ aantrekkelijk. Dit is handig om de vraag naar het product te valideren. Je wilt het liefst beginnen met het inkopen van 30 tot 50 producten. 

3. Zorg voor een vertrouwensband. Geef voor het bestellen aan dat je opzoek bent naar een lange handelsrelatie. De leverancier is zo eerder geneigd de MOQ aan te passen naar het gewenste aantal. Het is tevens wel belangrijk dat je je hieraan houdt, mits het product voldoet aan de eisen. 

Incoterms

Wat zijn incoterms en waar dienen ze voor? Dit Is een veelgestelde vraag binnen de handelseconomie. Incoterms zijn kort gezegd afspraken die worden gemaakt tussen verkoper en koper. Er wordt afgesproken wie welk deel van het transport betaald en wie het verzekeringsrisico draagt daarvan.

Incoterms worden om de 10 jaar aangepast met kleine veranderingen, maar de basis blijft altijd hetzelfde.

Tip: Verscheept je kleine hoeveelheden en heb je nog weinig kennis over het logistieke proces? Kies dan altijd voor : DAP (Delivery At Place) Bij deze Incoterm betaald en draagt de verkopende partij het risico en regelt tevens het transport.

Het transport

Na het kiezen van een incoterm en het regelen van het transport, is het voor veel ondernemers een raadsel wat er nu daadwerkelijk met de producten gebeurd en welke route ze nemen. Vaak krijg je alleen de levertijd te horen.

Echter is het zeer belangrijk om te weten welke route je producten afgaan. Stel je voor dat er een zending kwijt raakt. Graag leg ik je uit welke route je producten afgaan tot het moment van levering.

  1. Het product wordt opgehaald bij de leverancier en vertrekt naar een warehouse / distributiecentrum in het land van herkomst
  2. Product wordt (her)verpakt en op een pallet in een container geplaatst. Per
    vrachtwagen zal deze vervolgens naar het vliegveld of haven vervoerd worden.
  3. Product/container wordt op de terminal gezet waarna de douane de documenten controleert 
  4. Product/container wordt goedgekeurd voor export richting Europa. Container wordt
    geladen aan boord van: trein/vliegtuig/boot.
  5. Product wordt vervoerd: (voorbeeld: Azië-Europa)
    Trein: 22 dagen
    Vliegtuig: 3 dagen
    Vrachtschip: 28 dagen
  6. Product/container arriveert in haventerminal van bestemming.
  7. Douane controleert importdocumenten en geeft container vrij.
  8. Product/container wordt van de terminal naar het warehouse vervoerd.
  9. Product/container wordt her/verpakt en naar de klant vervoerd.
Product tracking delivery

Bereken de kosten van het transport

Om te kijken wat de exacte kosten van het transport bedragen en hoelang het transport ongeveer zal duren, kun je dit gemakkelijk
bekijken via: https://www.searates.com/

Deskundig advies over het logistieke proces

Zoomnetic heeft een team van logistieke deskundige klaar staan klaar om al je vragen te beantwoorden. Klik hier om kosteloos contact op te nemen met een van onze adviseurs. We helpen je graag verder!

Laat een reactie achter

Recent Posts

Logo Zoomnetic

Alle rechten voorbehouden © 2020 Zoomnetic